2015-10-04 - Wedstrijdverslag Team Kartspullen - Emsburen

4 oktober 2015

NAB - Emsburen

OK1 maakt heel veel indruk!

Met de komst van BG Motoren als nieuwe OK1 dealer in Nederland werd besloten met OK1 mee te doen aan de laatste wedstrijd van de NAB in Emsbüren. En niet met de ons bekende Rotax Max motoren maar met de wankel !

Zo gezegd zo gedaan. Al snel kwam het plan om de wedstrijd met Jeroen en Joris Dunk van Team Kartspullen en Jari Benschop van BG Motoren te gaan rijden. Drie gloednieuwe OK1 INVICTUS chassis kwamen op 25 september vanuit Italië bij Kartspullen.nl in Nederland aan.  Werk aan de winkel! We hadden maar één week om de karts op te bouwen en de motoren te regelen. We hebben de afgelopen periode met iedereen heel hard gewerkt om ze klaar te krijgen en dat is gelukt; op zaterdag 3 oktober stonden ze klaar om te vlammen op Emsbüren!

Zaterdagochtend werd nog even snel de laatste gehuurde wankelmotor op het chassis gezet en de testdag kon beginnen. De mannen van Team Kartspullen (Jeroen, Joris en monteur Huib) hadden een enorme achterstand op de gevestigde orde ervaren wankel rijders. Wij kenden de baan nog niet, het rijgedrag van de motor was ons onbekend, we hadden nul ervaring met dit 32mm OK1 INVICTUS chassis en  ook op de banden hadden we nog nooit gereden! Al met al best een risico om OK1 te introduceren en dat ook nog eens op een hele technische baan die niet echt geschikt is om te rijden met een wankel van ruim 50Pk.

Maar we houden van een uitdaging dus we begonnen de dag zoals altijd........GAAN!

De eerste paar stints liepen niet zoals we wilden en we waren flink aan het stoeien om er goede rondetijden uit te persen. De concurrentie was duidelijk veel sneller en onze kart lag echt nog niet zoals we wilden. Het leek een heel lastig en qua resultaat misschien wel heel vervelend weekend te gaan worden.

Na vier stints waarin we echt van alles geprobeerd hebben, gooiden we het roer helemaal om. We besloten om grip af te bouwen. Deze keuze bleek de juiste. Het ging steeds beter en sneller en de kart begon op een gegeven moment echt goed en neutraal te worden. Na 6 of 7 stints van 15 minuten was de koek op. Zowel qua tijd als ook fysiek. Jeroen en Joris waren behoorlijk opgebrand. De baan is zwaar. Zeker in combinatie met het geweld van de wankelmotor. Aan het einde van de dag zag het er eigenlijk best goed uit. Zeker als je beschouwd met welke handicaps we dit weekend te maken hebben. De karts werden schoongemaakt en klaargemaakt voor de volgende dag. De avond lekker gegeten bij de Griek in Emsbüren en daarna als een blok in slaap gevallen....De nacht was kort.

De volgende dag stonden we vroeg op om in ons hotel van een ontbijt te genieten en vanuit daar direct naar de baan te gaan. Om 9:00 uur uitgeladen en de karts klaargezet voor de eerste en enige vrije training.  We besloten deze vrije training te gebruiken om de nieuwe banden even  "in te rubben". Het chassis gaf zoveel grip dat we dat wel aandurfden. De kwalificatie liep super. Jeroen was als 4e gekwalificeerd, Joris als 5e en Jari als 8e. 

De eerste manche was enorm spannend. Jeroen pakte vrij snel na de start de derde plek en wist daarna het tempo van de top gewoon bij te houden. Hij reed dezelfde tijden en vormde samen met drie anderen een kopgroep / treintje van 4. Helaas kreeg hij bij het uitkomen van de hairpin een tikje van nummer 4 waardoor hij zijn derde positie verloor. Hij wist echter de aansluiting met de kopgroep te behouden. Toen de nummer 2 en 3 met elkaar in aanraking kwamen, kon hij er mooi omheen sturen en lag hij op plek 2. Deze plek stond hij niet meer af. Wie had dat gedacht? Joris had erg veel pech met de start en werd nog voor het ingaan van de eerste bocht al aangetikt. Hij kwam buiten de baan, spinde en werd door iedereen voorbij gereden. Zijn tempo daarna was moordend en bijna gelijk aan de top 3. Zijn inhaalrace was echt mooi om te zien. Ondanks nogmaals een tik van achteren en nieuw positieverlies werd hij toch nog heel knap 6e. Ook Jari reed een briljante race op kleine achterstand van Jeroen en bijna dezelfde rondetijden als de top 3. Jari werd 3e in de eerste manche. Langzamerhand zag je de ogen van de paddock toch wel gericht op het "Oranje Kamp".

Ook de tweede manche verliep voor Jeroen geweldig. Jeroen startte als 2e maar verloor uiteindelijk een positie aan de man op nummer 3. Even leek ook nummer 4 de plek van Jeroen in te nemen, maar Jeroen hield prima stand en reed zo naar de 3e plek in de tweede manche. Joris moest gezien zijn tempo uit de eerste manche zich naar voren werken. Zijn rondetijden waren zeer strak en constant en wederom top 4 materiaal. Ook in deze manche sloeg het noodlot echter toe. Weer een kleine aanraking met een andere rijder. Joris eindigde de tweede manche als 7e. Jari kon het tempo van de top 4 net niet bijhouden maar reed wel hele een solide race en een hoog tempo. Hij eindigde zonder al te veel problemen op de 5e plek.

Aan het einde van de dag stond de beslissende derde manche op het programma. Voor Jeroen was er zelfs een podium in zicht als hij de race kon uitrijden en in hetzelfde tempo kon blijven rijden. Velen hadden het idee dat door de gekozen strategie zijn banden wel versleten zouden zijn. De banden waren echter niet slechter dan die van zijn concurrentie. Nog snel wat aan de afstelling veranderd waardoor hij de strijd om de koppositie de hele race moest kunnen aangaan. Zijn race verliep perfect. Fysiek raakte Jeroen wel behoorlijk uitgeput. Het vele trainen op zaterdag en de zwaarte van de baan vereistte zijn tol. Jeroen kon niet meer aanvallen, moest daardoor verdedigen en verloor één plek. Hierdoor eindigde hij de derde manche als 4e. Voor Joris was de derde manche de goedmaker van het hele weekend. Zijn race pace was super hoog en heel constant. Hij wist vele gevechten te winnen en eindigde de derde manche op een zeer verdienstelijke 6e plek. Jari kon ook de derde manche heel goed meekomen en lag lange tijd vlak achter Jeroen en kon zelfs iets op hem inlopen. Helaas sloeg voor Jari het noodlot toe. Tegen het einde van de wedstrijd schoot er een scheur in zijn achterband waardoor hij buiten de baan raakte en niet meer verder kon. Echt heel veel pech. Jari had anders met gemak 4e of 5e  kunnen worden in de derde manche.

Het dagresultaat is er een om in te lijsten: Jeroen P2, Jari P6 en Joris P7. Waanzinnig!!! Zeker gezien het feit dat er echt nog veel meer in het chassis en de rijders zit en alle drempels die we in één weekend hebben moeten overwinnen.

 

Ad en Hans van BG motoren verdienen ook de lof voor hun enorme enthousiasme en de vele uren noeste arbeid die ze erin hebben gestoken om alles voor elkaar te krijgen.

Al met al een introductie van een nieuwe OK1 dealer bij een nieuw kampioenschap waar we heel trots op mogen zijn.

Naast het vele wankel geweld reden ook Kelly, Kevin en Daniel mee met de wedstrijd in Emsbüren. De startvelden zijn wat kleiner waardoor de strijd om de podiums wat minder spannend is. Daniel reed in de Big-Bore klasse en werd eerste in het dagklassement. Hij mag zich ook NAB kampioen van 2015 noemen. Kelly viel in de Rotax Max klasse in de tweede manche helaas uit met een nekblessure en  kon de dag verder niet meer rijden. Ondanks dat toch nog 3e geworden. Kevin sloot de dag als 2e af. In de einduitslag van het kampioenschap heeft Kevin mooie 2e plaats en Kelly 3e plaats bereikt bij de NAB.

De volgende wedstrijd van Team Kartspullen is de laatste van dit seizoen en is op 24 oktober op het circuit van Veldhoven.